Knipövningar

1. äggledare, 2. urinblåsa, 3. blygdben, 4. g-punkten, 5. klitoris, 6. urinrör, 7. slida, 8. äggstock, 9. colon sigmoideum, 10. livmoder, 11. fornix vaginae, 12. livmoderhals, 13. ändtarm, 14. ändtarmssöppning

Knipövningar rekommenderas av läkare och gynekologer runt om i världen. Inte bara vid besvär och efter graviditet, utan även i förebyggande syfte. Träningen är effektiv, tar inte speciellt lång tid och kan göras med eller utan knipkulor. Med knipövningar håller man bäckenbottenmuskulaturen i trim, vilket kan förebygga och bota urinläckage så väl som livmoderframfall samtidigt som man tränar upp förmågan att knipa åt vid samlag.

Precis som övriga muskler i kroppen behöver bäckenbottenmuskulaturen tränas för att hålla sig stark. Vid knipövningar tränas den så kallade PC muskeln och grunden är den samma som när man kissar och kniper av strålen. Gör dock inte knipövningar när du kissar eftersom det kan ge problem i framtiden vid urinering.

Så gör du knipövningar

  1. Börja med att lägga dig ner komfortabelt i sängen.
  2. Applicera en klick glidmedel på knipkulorna och för försiktigt in dem i slidan.
  3. Gör knipövningarna liggande till en början och prova sedan att resa dig upp och gå runt med kulorna en kort stund. Om kulorna ramlar ut när du reser dig bör du träna liggande de första gångerna tills musklerna uppnått tillräcklig styrka.

Hur man tränar är individuellt, men ofta föredras intervallträning där man drar ihop bäckenbottenmuskulaturen i några sekunder för att sedan vila några sekunder. Tränar man 2 x 10 minuter per dagen i 3-5 månader kommer man med stor sannolikhet uppnå ett väldigt gott och långvarigt resultat.

Som med de flesta övningar tar det ett tag innan man får in rätt teknik. Tyvärr kniper många kvinnor felaktigt, men med hjälp av knipkulor underlättar man att göra knipövningen på ett korrekt sätt. Eftersom knipövningar tränar dina muskler bör du undvika träningsvärk genom att inte träna för länge i början.

Kommentarer inaktiverade.